Droge bulkoverslag vies en ouderwets? Allang niet meer. Voor www.portofrotterdam.com sprak ik met Ton van der Leer van EMO over innovatie en automatisering bij de grootste droge bulkterminal van Europa.
Niet alleen de grootste, ook de modernste
Wist u dat de haven van Rotterdam niet alleen beschikt over ultramoderne containerterminals, maar ook de thuishaven is van een high tech droge bulkterminal. Kolen- en ijzerertsbedrijf EMO (Europees Massagoed- Overslagbedrijf) op de Maasvlakte is momenteel bezig met de voltooiing van een pilot voor het automatisch lossen van droge bulkschepen; een van de laatste stappen in de volledige automatisering van de grootste droge bulkterminal van Europa.
“Wij werken al geruime tijd aan de automatisering van onze terminal,” zegt Ton van der Leer, Manager Projects & ICT bij EMO. “Onze stacker/reclaimers, onze wagonbeladers en alle lopende banden en bijbehorende routes zijn de afgelopen jaren al volledig geautomatiseerd. We werken nu dus aan automatisering van onze loskranen voor zeeschepen. We verwachten dat de eerste kraan begin 2016 operationeel is en dan volgen de andere op de terminal. Kort daarna gaan we ook over op het automatisch beladen van zeeschepen en binnenvaartschepen. Die techniek zijn we nu ook aan het testen. Een operator bedient vanuit de controlekamer nu al 10 volautomatische machines voor de op- en overslag van ijzererts en kolen. Straks komen daar nog eens bijna hetzelfde aantal bij.”
Geheel automatisch kolen en erts overslaan
“Automatische lossen is niet per definitie sneller dan wanneer een kraanmachinist dit doet,” benadrukt Van der Leer. “Maar het biedt de voordelen van meer flexibiliteit in een dalende arbeidsmarkt, we kunnen beter omgaan met piektijden en we zijn beter voorbereid op schommelingen in de markt. Bovendien zorgt automatisering voor een verhoogde veiligheid en voor minder schades.”
En niet alleen de apparatuur op de terminal is volledig geautomatiseerd. Zo heeft EMO onder andere een vooruitstrevend zelf ontwikkeld Terminal Management Systeem, waarmee het proces van klantorder, planning, productie en facturatie wordt ondersteund en waarbij met 3d-scans de voorraad op de terminal constant en real-time wordt gemonitord.
Klaar voor de toekomst
Van der Leer: “De droge bulk overslag heeft vaak het imago vuil en ouderwets te zijn. Maar zo is het bij ons al lang niet meer. Onze terminal is minstens net zo modern als veel containerterminals en op sommige vlakken gaan wij zelfs verder.”